Articles i reportatges publicats a la premsa sobre rodatges a la ciutat de Girona

Index

Lou Castel encarna un sant Esteve d´avui en l´ambiciós nou llargmetratge de Pere Vilà.

El prestigiós actor europeu pateix un cruel "mobbing" immobiliari en un pis abandonat sobre el cinema Truffaut.

Ha treballat a les ordres de Pier Paolo Pasolini, Wim Wenders, Philippe Garrel, Rainer Werner Fassbinder o Olivier Assayas, i va participar a Il Gattopardo. L'actor francès Lou Castel, un dels titans del cinema europeu, va acceptar de protagonitzar la producció gironina i francesa La lapidació de sant Esteve quan va saber que aquesta és una lapidació contemporània protagonitzada per un vell solitari que viu reclòs al seu pis, amenaçat pel mobbing immobiliari, i cau en un infern de degradació que el guionista i director Pere Vilà porta fins l'extrem de presentar-lo arrossegar-se físicament per terra a la recerca d'ajuda després de patir un accident domèstic. Fins i tot la seva dona i la filla han mort, i l'únic record que d'elles conserva són unes radiografies mèdiques.

Emma Vilarassau, en el paper d'assistenta social, i l'actriu francesa Marie Payen, en el paper de la insensible propietària de l'immoble, s'han afegit a l'elenc d'aquesta producció modesta de pressupost -uns 250.000 euros- però ambiciosa des del punt de vista artístic i que buscarà el seu recorregut a partir dels primers mesos de l'any vinent als principals festivals europeus, sense descartar els més grans com Canes i Sant Sebastià.

Un motivat equip de rodatge ha estat treballant els darrers quinze dies al pis en desús que hi ha sobre la sala Truffaut de Girona, i que fa anys ocupava precisament el responsable de les projeccions de l'antic cinema Modern. L'ambient decadent d'una antic pis abandonat ha sigut com oli en un llum per ambientar la trista història d'un restaurador d'obres d'art al qual enxampem retocant una figureta de sant Esteve. Entre l'attrezzo hi ha prestatges plens de polsosos llibres vells i també figuretes cedides pels fabricants de sants d'Olot.

L'Institut Català de les Indústries Culturals (35%), TV3 (15%) i la Diputació de Girona (5%) financien aquest film, i la resta l'aporta l'administració francesa. El propers 15 dies el rodatge es farà a la localitat francesa de Niça. Hi ha tres productores implicades, Eddie Saeta, de Luis Miñarro (25'5%), la gironina DDM Visual (25'5%) i la francesa l'Age d'Or (49%). Per David Pérez, de DDM Visual, probablement es tracti del llargmetratge de ficció filmat a Girona amb una més alta participació gironina en la producció. I és que els anys de funcionament del l'Escola de Realitzadors Audiovisuals i Multimèdia (ERAM), ara integrada a la UdG, comencen a donar fruits. El prestigiós José Luis Bernal és el director de fotografia, l'encarregat d'aconseguir l'enrarida atmosfera del film. En el rodatge hi participen Rubén Lojo, Quim Güell, Isaac Massot i Andrea Leria, alumnes de l'ERAM. L'audio i la composició musical la firma Jordi Casadevall. Maurici Jiménez és el cap de producció, i Sergi Moreno, el segon ajudant de direcció. També hi ha Marta Sureda i Laura Merino (script) i Anna Rosillo (maquilladora). Art Estudi, una empresa de nova creació de David Faüchs i Fani Espinet assumeixen la direcció artística.

El setè art emergeix a Girona amb noms com els d'Albert Serra, Isaki Lacuesta, Edmon Roch, Lluís Hereu, Pere Bellsolà, l'incombustible Lluís Valentí, i ara Pere Vilà, que aposta amb força pels 35 mil·límetres.


Daniel Bonaventura. Publicat al Diari de Girona, 26/06/2011

Article original


"The Pelayos" corren pels carrers de Girona després de buidar un casino.

El rodatge de la pel·lícula que dirigeix Eduard Cortés es trasllada per una nit al Barri Vell.

Cridada a ser un èxit de taquilla quan s'estreni, The Pelayos, la pel·lícula sobre el cas real de la família que va viure enriquida per haver buidat, literalment, les caixes dels casinos de tot el món gràcies a la seva perícia per detectar on cauria la bola de la ruleta, va traslladar ahir el seu rodatge als carrers del Barri vell de Girona. La pujada de Sant Feliu i el carrer Calderers seran en la ficció del film la ruta per on la família Pelayo fuig d'un casino a correcuita feliç i amb les butxaques plenes. Aquesta escena, que forçosament es va haver de rodar de nit -l'hora de les bruixes, els bebedors i els jugadors-, està protagonitzada pels principals actors del film: Miguel Ángel Silvestre ("El Duque", de Sin tetas no hay paraíso), Daniel Brühl (protagonista de Salvador i de Good bye Lenin), Blanca Suárez (Ainhoa a la sèrie El Barco), Huichi Chiu (El sueño de Iván) i Eduard Fernández (Beautiful, Alatriste), entre altres. Tot ells actuen sota la direcció d'Eduard Cortés. Les escenes rodades a Girona es correspondran a l'arrencada del film i el final del segon acte. La pel·lícula, una producció de Bausan Films i Alea Docs & Films, es va començar a rodar al Casino de Lloret de Mar i també ha passat pel casino de Palma de Mallorca.

The Pelayos, amb guió de Piti Español i Eduard Cortés, neix amb vocació comercial, inspirada en la llegenda que va forjar aquesta família que va descobrir que les inapreciables inclinacions de les taules de les ruletes podien, després de molta paciència i molts càlculs estadístics, permetre predir els números preferits per la llei de la gravetat.

D'altra banda, fons de Film Office de Girona han indicat que des de gener a juny de 2011 s'han fet a la ciutat 16 rodatges (11 estatals, 5 internacionals), dels quals 2 eren llargmetratges, 2 curtmetratges, 10 documentals i 2 sessions fotogràfiques. En tot el 2010 van ser només 18 les sol·licituds (13 d'estatals i 5 d'internacionals), de manera que hi ha brots verds en el cinema.


Daniel Bonaventura. Publicat al Diari de Girona, 22/06/2011

Article original


Sant Esteve és a Girona.

Pere Vilà està rodant en francès el seu segon llargmetratge, "La lapidation de saint Étienne", amb Lou Castel, Luis Rego i Marie Payen com a protagonistes principals.

Tan discret com el seu director, aquests dies té lloc a Girona el rodatge del segon llargmetratge del gironí Pere Vilà (Pas a nivell), coproduïda per les productores francesa Âge d'Or, Eddie Saeta de Lluís Miñarro i la gironina DDM. Es tracta de La lapidation de saint Étienne (La lapidació de sant Esteve), pel·lícula que Vilà està rodant en francès i que té en els papers principals Lou Castel –actor que ha treballat amb Marco Bellocchio, Rainer W. Fassbinder, Philipppe Garrel i Olivier Assayas–, Luis Rego i Marie Payen. Està previst que l'equip tècnic, format per unes 25 persones (entre tècnics i intèrprets), rodi a la ciutat fins al 28 de juny, en el que serà el dissetè dia de filmació, i que més tard es desplaci a Niça, on es rodaran els plans finals d'aquesta història que esdevé tant una hagiografia posada al dia de sant Esteve en qüestió, com un retrat social d'un estranger (Lou Castel) que se sent sol i abandonat enmig de la societat de l'opulència.

Al cinema Truffaut, on una escampadissa de cables, equips de llum i tota mena de material ja indica als espectadors que allà s'hi cou alguna cosa, ahir sense anar gaire lluny s'hi van filmar interiors amb Castel i Payen, en un transformadíssim habitacle situat al pis superior de l'actual cinema, on fa anys havia viscut el projeccionista de l'antic Modern. Els decorats són increïbles, tant com el fet de poder rodar en aquesta part de l'edifici que crèiem en estat semiruïnós, però que, segons sembla, un funcionari de l'Ajuntament va certificar que era segur després de fer una sèrie de saltironets sobre el pis d'allò més satisfactoris. Quatre dies de rodatge certifiquen que no s'equivocava pas.

Ja a la tarda, l'equip es va desplaçar a rodar exteriors a la Devesa, al carrer Albereda i en una botiga d'audiòfons situada davant de la seu de la Generalitat. D'allà en sortiran les primeres seqüències d'un film que, segons ens va explicar el mateix director, arrencarà en mut per descobrir que hi ha so quan al protagonista li col·loquen un audiòfon. Un element, la sordesa, que, segons Pere Vilà, ha quedat en un segon terme després que el peculiar Lou Castel es presentés el primer dia de rodatge amb una cabellera d'allò més espessa. Petits retocs sense importància, com tota la sèrie de plans descartats diàriament a causa de la pressió del pla de rodatge d'una producció tan ajustada com és aquesta. Malgrat això, el primer visionat promet, i ja es pot apreciar que la història estarà marcada per llargs plans seqüència i silencis d'allò més suggeridors.


Jordi Camps i Linnell. Publicat al Punt diari, 15/06/2011

Article original


Tallen el trànsit per la filmació d'una minisèrie anglesa.

Girona Avui el Barri Vell de Girona tornarà a ser marc d'un rodatge, aquesta vegada d'una minisèrie inspirada en la novel·la Las aventuras de un hombre cualquiera, de William Boyd. La Pujada de Sant Domènech al matí i el carrer Alemanys al vespre estaran afectats per talls de trànsit intermitents.


JCL. Publicat al Punt diari, 17/06/2010


L´espectacular processó d´"El Monje".

L'equip de la pel·lícula s'acomiada de Girona amb el rodatge nocturn de l'escena més lluïda a la plaça de la Catedral.

L'equip de rodatge d'El Monje va tenir ahir mig Barri Vell de Girona mobilitzat fins altes hores de la matinada per rodar l'escena més lluïda del film: la desfilada d'una processó medieval amb més de tres-cents figurants a l'escalinata monumental, que en la ficció del film recrearà l'entorn d'un monestir medieval.

Al de per si recarregat atretzzo barroc propi de l'escenari petri s'hi van afegir centenars d'espelmes i les finestres dels edificis de la plaça de la Catedral es van decorar amb domassos.

El figurants va ser sotmesos a un meticulós procés de maquillatge per representar els papers de les diverses jerarquies eclesiàstiques, i un pas de processó de dimensions considerable, expressament fabricat per a l'ocasió, era transportat amb l'única força dels braços per una trentena de portadors.

No cal dir que el trànsit rodat va quedar tallat a la zona afectada i l'enllumenat públic es va apagar per recrear l'efecte buscat per Dominik Moll, realitzador d'aquesta adaptació a la gran pantalla de la novel·la homònima que Matthew Lewis va escriure l'any 1795.

Un rodatge amb públic.

Amb el cel encara clar, ahir al capvespre, un considerable nombre de badocs van deixar caure la tarda contemplant els preparatius del rodatge, mentre centenars de figurants amb l'hàbit de monjo descansaven o la feien petar a l'espera de al següent ordre del director. Cal dir que l'equip de rodatge es va mostrar tothora tolerant amb el públic i els passavolants, si bé al moment de rodar les imatges definitives es va haver d'evacuar la plaça. Vincent Cassel, Déborah François, Sergi López, Roxane Durant, Reda Keteb i Géraldine Chaplin són els protagonistes d'aquesta misteriosa història dels anys de la inquisició, que va ser escrita per posar en evidència les hipocresies d'una societat que era profundament religiosa i jerarquitzada.


Daniel Bonaventura. Publicat al Diari de Girona, 12/06/2010

Article original


La seqüència clau d'«El monje».

Geraldine Chaplin i 300 extres participen avui en l'últim dia de rodatge a Girona.

Girona Després de l'assaig general i les proves d'il·luminació que va tenir ocupat l'equip de rodatge tot el dia d'ahir fins ben entrada la matinada, avui es rodarà la seqüència més complexa d'El monje, en la qual participaran l'actriu Gerladine Chaplin, els 300 figurants escollits al càsting gironí i els 57 confrares andalusos encarregats d'encapçalar l'espectacular processó que tindrà lloc a les escales de la catedral. Demà, la caravana de rodatge es desplaçarà fins a l'Abadia de Fontfreda de Narbona.

«El rodatge serà divertit, però alhora molt complicat a causa de la dificultat de mobilitzar tanta gent de cop.» Amb aquestes paraules s'expressava fa uns dies Jordi Abarca, cap de producció d'El monje, en referència a la filmació de la multitudinària processó que tindrà lloc avui a les escales de la catedral de Girona i que comptarà amb 300 extres –escollits en un càsting realitzat a Girona fa setmanes–, 57 costaleros vinguts de les confraries de Badalona experts a portar passos a l'espatlla, així com la presència de l'actriu Geraldine Chaplin (que encarna el personatge de Mare Superiora). I no només això, per fer-ho encara més espectacular l'escena estarà il·luminada per milers d'espelmes situades de dalt a baix de l'escalinata. A banda d'aquesta dificultat tècnica, la seqüència té la seva rellevància perquè és considerada la seqüència clau en el desenllaç d'aquesta història ambientada en el Madrid del segle XVII.

Després d'assajar ahir al llarg de tota la tarda i fins ben entrada la matinada, avui és previst rodar aquesta seqüència amb la qual es donarà per acabat el rodatge en terres gironines. Per això, és previst que des de les vuit del vespre fins a les dues de la matinada es talli la circulació de vehicles per la pujada de la Catedral.


Jordi Camps i Linnell. Publicat al Punt Diari, 11/06/2010

Article original


Assaig general de la processó d´«El Monje».

El rodatge d'«El Monje» a Girona es va concentrar ahir en l'assaig general de l'escena culminant.

El rodatge d'El Monje a Girona es va concentrar ahir en l'assaig general de l'escena culminant, en la qual una processó desfila per l'escalinata monumental de la Catedral. Avui divendres està previst el rodatge d'aquesta escena, que serà la més vistosa de la pel·lícula protagonitzada per Vincent Cassel. A la foto, l'alcaldessa, Anna Pagans, saluda els figurants.


Publicat al Diari de Girona, 11/06/2010

Article original


Els actors d´«El Monje» continuen deixant petja al Barri Vell.

L'equip ha extremat les precaucions, impedint que els passejants s'aturin a contemplar el rodatge.

Les escales de la pujada de Sant Domènec van ser ahir l'escenari per on Vincent Cassel i l'equip d'El Monje van continuar amb el rodatge d'aquesta pel·lícula d'època. Després dels incidents del dia anterior amb la premsa (quan l'actor francès es va enfrontar als periodistes llançant-los una sabata), el rodatge va continuar sense afectacions; val a dir, però, que l'equip ha extremat les precaucions, impedint que els passejants s'aturin a contemplar el rodatge.


Publicat al Diari de Girona, 09/06/2010

Article original


Cassel llança la sabata contra la premsa.

L'actor francès més cotitzat no fa justícia al paper de beat que interpreta a "El Monje" durant el rodatge a Girona.

L'actor francès més cotitzat del moment, l'aclamat Vincent Cassel, no va fer justícia ahir al paper de beat que interpreta pels carrers del Barri Vell de Girona i, en un rampell d'ira, va llançar una sabata contra els fotoperiodistes que estaven fent la seva feina en el rodatge d'El Monje, adaptació al cinema de la novel·la homònima de Matthew Lewis que dirigeix Dominik Moll.

Molts actors obtenen suculents ingressos extres gràcies a la venda dels drets sobre la seva imatge, cosa que els obliga a viure permanentment en guàrdia contra els paparazzi.

"De seguida s'exalta", va comentar un dels fotògrafs afectats, que no te res de paparazzi, sinó més aviat d'abnegat treballador de la premsa gironina.

Quan acaba de tenir el segon fill amb l'actriu Mònica Bellucci, Vincent Cassel encarna a Girona el paper del monjo caputxí espanyol Ambrosio, un respectat eclesiàstic del segle XVIII que serà temptat pel desig de la mà del seu pupil, que en realitat és una bellíssima dona (Deborah François) enviada pel diable (Jordi López) per desfermar la seva luxúria. Aquesta història, qualificada d'obscena en el seu temps, i que intenta despullar la hipocresia religiosa, es roda en bona part a Girona, on divendres vinent es recrearà una multitudinària processó aprofitant la majestuosa escalinata de la Catedral.

Per dotar aquesta escena de la màxima esplendor, ja que serà el moment culminant de la pel·lícula, l'equip de producció ha contractat a Badalona un equip de confrares sevillans que portaran en braços un pas de la processó dissenyat pel departament d'art de la productora. Aquesta part del rodatge es farà amb espelmes, sense enllumenat públic, i amb el Barri Vell tancat al trànsit rodat.

En la ficció del film, les escenes gironines representaran els entorns d'un monestir de Madrid. El monjo Cassel va recórrer ahir els costeruts carrers de la Girona antiga per arriba a la casa d'una senyora rica que està a punt de morir, i li va donar l'extremunció. Aquesta escena es va filmar al pati de la casa de Rosa Maria Coll Labayen. L'escriptor Matthew Lewis va ser contemporani i amic de Lord Byron i de la creadora de Frankenstein, Mary Shelley. L'estrena d'El Monje es preveu per al 2011, potser al Festival de Canes.


Daniel Bonaventura. Publicat al Diari de Girona, 08/06/2010

Article original


Girona s´ofereix com a plató de cinema.

Des que l'Ajuntament de Girona va crear la Girona Film Comission, no poques productores han optat per localitzar aquí una part gruixuda del seu rodatge. Deprés d'El Perfum, Agnosia i Ermessenda, arriba el torn d'El Monje. Avantatges? En teoria es difon la imatge de la ciutat i aquesta guanya visitants. Inconvenients? Els veïns ho saben: carrers tallats i ocupats pels camions i la maquinària dels equips de rodatge. El Monje és una coproducció francoespanyola de Morena Films, Estrategia Audiovisual (33%) i Diaphana Films (67%). El pressupost és de vuit milions d'euros. Jordi Abarca i Marc Álvarez, de l'equip de producció, es van mostrar ahir molt agraïts per poder rodar a la ciutat.girona.


Daniel Bonaventura. Publicat al Diari de Girona, 08/06/2010

Article original


El «monjo» Vincent Cassel ja es passeja pel Barri Vell de Girona.

L'equip de rodatge d'«El monje» filmarà en diverses localitzacions de la ciutat tota aquesta setmana.

Després que ja ha rodat a Santes Creus i a Argelaguer, i abans d'anar a l'abadia benedictina de Fontfreda, a Narbona, l'equip de rodatge d'El monje, una coproducció francoespanyola dirigida per Dominik Moll, serà tota la setmana a la ciutat de Girona filmant-hi en exteriors, bàsicament emmarcats al Barri Vell. Ahir mateix, sota un control força exhaustiu, Vincent Cassel ja es va posar l'hàbit per encarnar Ambrosio, el protagonista d'aquesta pel·lícula d'època ambientada en el Madrid del segle XVII, per rodar alguna seqüència exterior al voltant de la catedral. Divendres es preveu que es faci la filmació de l'escena clímax de la pel·lícula.

Ahir al migdia, i amb tota la xafogor preestiuenca, l'actor Vincent Cassel es va posar l'hàbit de monjo per pujar i baixar la pujada de la Catedral tantes vegades com els tècnics li van indicar. L'escena no tenia cap mena de complicació interpretativa –no hi havia diàlegs–, però el seguiment de la càmera, que acabava enfocant la Mare de Déu de la Pera –bellament decorada amb espelmes per a l'ocasió–, va fer que s'hagués de repetir almenys deu vegades, per allò d'assegurar el tret. I això fins a la una de la matinada, rodant diverses seqüències d'exteriors al Barri Vell de Girona. Així funciona un rodatge de les característiques pressupostàries d'El monje (Le moine), coproducció francoespanyola dirigida per Dominik Moll que reuneix dos actors de primera fila com són l'esmentat Cassel i el català Sergi López, que no serà en el rodatge gironí.

La setantena de persones, entre equip tècnic i artístic, seran a la ciutat fins dissabte rodant en exteriors. Si ahir les escenes d'aquest thriller gòtic, adaptació de la novel·la homònima de Matthew G. Lewis, se centraven bàsicament en el personatge principal, Ambrosio (Cassel), i un dels figurants (escollit entre els membres de l'equip tècnic), ja s'enllesteixen els darrers retocs per rodar la que ja s'ha anunciat com la seqüència «clímax» del film: una multitudinària processó que tindrà tres-cents extres escollits del càsting que es va fer fa setmanes a Girona, i que es filmarà pels volts de la Catedral aquest divendres que ve. Si Girona es va convertir amb El perfum en la Grasse del segle XVII, ara esdevindrà el Madrid del segle XVII.

Espardenya contra els «paparazzi».

Tenir una figura de la talla de Vincent Cassel –l'actor francès més ben pagat del moment, casat amb la no menys mediàtica Monica Bellucci– ha fet que les mesures de seguretat s'incrementin, sobretot quan l'artista roda alguna escena. El seu contracte exigeix que no surtin imatges d'ell caracteritzat, i els productors, naturalment, fan tots els possibles perquè no hi hagi cap mena de filtració. Una tasca summament complicada en l'era de les comunicacions, com ahir es va poder veure en ple rodatge gironí. Sense anar gaire més lluny, durant l'escena de filmació a la pujada de la Catedral, un fotògraf d'aquest diari i un paparazzo autònom de Barcelona –que ha seguit la caravana de rodatge des del primer dia– van ser escridassats pels membres de l'equip de producció quan feien fotos des de les golfes del Col·legi d'Arquitectes. Però pitjor li van anar les coses a un altre fotògraf d'un altre mitjà periodístic, ja que el mateix Vincent Cassel no només el va increpar sinó que li va llançar una espardenya (recordem que va vestit de monjo), sense que l'arribés a tocar. I això que l'actor mentre rodava era d'allò més amable amb tothom. És clar que ningú dels que eren allà no es va atrevir a treure la càmera.


Jordi Camps i Linnell. Publicat al Punt Diari, 08/06/2010

Article original


Index