Ajuda- Inici

Els voltants de Girona constitueixen una zona rica en indrets propicis al passeig tranquil i en contacte amb la natura, sovint sense perdre la visió dels elements més significatius i emblemàtics de la ciutat: les puntes dels campanars de la Catedral i Sant Feliu, el que afegeix un altre element d'interès.

Aquesta combinació d'elements naturals i arquitectònics ja la varen copsar els grans pintors que han treballat l'entorn gironí: Santiago Rosiñol o el gran aquarelista Jaume Roca Delpech, que varen realitzar grans composicions jugant conjuntament amb els dos entorns.

Paral·lelament a les dimensions de la ciutat, aquestes passejades que suggerim també són de dimensions humanes: amb un parell o tres d'hores n'hi ha prou, no sols per fer-la, sinó també per gaudir-la. Les propostes no responen a cap mena d'ordenació, ni d'importància, ni de durada, ni cap altre consideració, únicament es van relacionant a mesura que es van perfilant les opcions que els entorns de Girona ofereixen.

Progressivament s'aniran incorporant noves rutes, amb les indicacions i molt especialment les il·lustracions més adients, per convertir una col·lecció de fotografies en un tast gastronòmic que augmenti la gana...

El camí de les Creus

Durada: 1-1,5 hores

El passeig pel camí de les Creus, o el Calvari, parteix de la Torre Gironella, al final del Passeig Arqueològic, o després de resseguir la Muralla, pujant pel carrer del mateix nom, fins perdre el seu caràcter urbà i esdevenir un corriol de bosc.

Sempre a la banda esquerra de la ruta, s'hi troben quinze petites capelles, tantes com estacions del Via Crucis, a l'interior de les quals, i fetes amb rajoles, s'hi presenten les imatges corresponents a cadascuna, i on sempre s'hi troben, col·locades per mans anònimes, flors fresques i branques d'olivera. Aquestes peces varen ser fabricades per Cerámicas Casademunt.

Durant el passeig es poden contemplar panoràmiques bucòliques dels entorns de la ciutat: la Vall de Sant Daniel, Montjuïc, Sant Miquel... S'atravessa un oliverar, que s'estén per la plana i la vall per desota les capelles, que dóna un aspecte bíblic a l'entorn. Al final del recorregut, l'ermita del Calvari s'aixeca, solitària entre dos turons. El camí de tornada, durant un tram, passa apartat del d'anada, motiu pel qual permet una visió a la distància del conjunt de capelles, fins que torna a unir-se, gairebé a la zona habitada inicial, amb el d'anada.

El camí de les creus.

El Passeig Arqueològic.

La Torre Gironella.

Mostra

La Vall de Sant Daniel (I)

Durada: 2-2,5 hores

La Vall de Sant Daniel, durant molt temps l'indret natural de passeig llarg pels gironins, ofereix moltes possibilitats, a partir de les diverses rutes que es poden prendre. En aquest primer itinerari, sortint de Sant Pere de Galligants, o de Sant Nicolau, tot resseguint el Galligants, que ens va acompanyant durant tot l'itinerari, s'atravessa una part del poblat, format per una sola filera de cases baixes, situades a la banda oposada del rieral, fins arribar al Monestir de Sant Daniel.

Abans d'arribar al Monestir de Sant Daniel, i sota un antic pont damunt del Galligants, trobem la font del Bisbe, datada del 1807, on habitualment s'hi troba algún recollint-ne aigua.

A partir d'aquest punt, ja no ens acompanyen les construccions urbanes, i a banda i banda del camí trobem elements naturals: a l'esquerra, el Galligants i a la dreta, camps i turons. Aquest entorn és excepcional per a les observacions naturalistes; la flora i la fauna més característiques de la ciutat hi són presents, des dels plàtans, que podem trobar en el seu estat més magnífic al Parc de la Devesa, a qualsevol espècie ornitològica o entomològica.

Seguint la ruta, a la primera bifurcació se'ns ofereixen les dues variants existents: seguir la de la dreta, per anar al camí de les fonts, o seguir recte. Optant per aquesta darrera, i travessant la riera de Sant Miquel arribaren a Plaça de les Sardanes, prat que conserva restes d'una antiga edificació rural, convertides en cadafal per a les cobles. Indret magnífic per a esmorsar-hi.

Ja de tornada per la mateixa ruta, una sorpresa ens espera cap al final del camí: la visió de les muralles i torres del Passeig Arqueològic, el perfil de la Catedral, amb la Torre de Carlemany i el campanar de Sant Feliu, apareixent per damunt de l'espesa vegetació, donant-nos la benvinguda a l'arribar altra vegada al punt inicial.

La Vall de Sant Daniel.

Mostra

La Plaça de les Sardanes.

Sant Pere de Galligants.

Sant Nicolau.

Les Ribes del Ter

Durada: 3-3,5 hores

El Parc de les Ribes del Ter ofereix un recorregut resseguint el riu, que constitueix, alhora, un seguit de magnífics i tranquils paratges i un observatori perfectament senyalitzat d'espècies de la fauna durant les diverses estacions de l'any. Pot iniciar-se travessant el Parc de la Devesa en direcció nord cap a Fontajau.

Arribats al i travessant pel pont peatonal que condueix al Pavelló de Fontajau, des de la riba nord es pot iniciar el passeig, riu avall. Prop d'aquest indret s'hi troba l'observatori ornitològic. Moltes espècies, autòctones i migratòries, viuen en aquest hàbitat, condicionades per l'estacionalitat, tal com informen els cartells que al llarg del recorregut el passejant va troban.

Des de la banda oposada al Parc de la Devesa, es pot observar la majestuositat dels enormes plàtans que el composen, així com perspectives inusuals del conjunt monument característic format per la superposició dels perfils de la Catedral i el campanar de Sant Feliu.

Abans d'arribar al pont de la Barca, s'hi troba l'anomenada Bassa de la Barca, petita formació lacustre que comunica amb el Ter, que constitueix l'hàbitat de les tortugues de Florida que hom ha abandonat al riu, i que en aquest entorn ampli adquireixen tota la seva dimensió, alternant amb les espècies autòctones. Seguint per sota del pont de la Barca, es troba la desembocadura de l'Onyar en el Ter, punt des del que s'observa la muntanya de Montjuïc coronada pel castell del mateix nom, i sota aquesta, arrenglerat entre la carretera i la muntanya, el Barri de Pedret.

Deixant a l'esquerra el Barri de Sant Ponç, el camí s'endinsa en la part menys coneguda del recorregut, la que porta fins al proper barri del Pont Major, on finalitza la ruta que ha anat resseguint el riu Ter. Si d'anada el ulls s'han anat dirigint cap on sentim el remor d'algun ocell que aixeca el vol, de tornada podrem anar observant més enllà els canvis del panorama que ens va oferint la perspectiva baixa en la que en estem movent, i gaudirem dels elements que es troben més enllà.

Anar

Parc de les Ribes del Ter.