La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

1915

Barcelona. El febrer de 1915, poc després d'arribar a Catalunya, Lagar i Bégueé van celebrar una exposició a les Galeries Dalmau de Barcelona, una sala coneguda per la seva agosarada aposta pels llenguatges artístics d'avantguarda. Ella, que exposava potser per primera vegada, hi va presentar quatre escultures protagonitzades per figures femenines. Ell, que feia poc que havia abandonat l'escultura per dedicar-se a la pintura, va debutar en aquesta faceta amb seixanta obres.
Al catàleg de l'exposició de 1915 es va publicar un breu text de Lagar en quèdefinia el planisme, un moviment artístic d'avantguarda que va impulsar i del qual va ser-ne l'únic practicant.

El tren de França. 1915. Celso Lagar

(Ampliar) - El tren de França. 1915. Celso Lagar. Oli sobre tela.

Girona. El 18 de març de 1915 Lagar i Bégué arriben a Girona per fer-hi una estada de sis setmanes gràcies, segurament, a la mediació de l'escriptor gironí Xavier Montsalvatje. El motiu era preparar una exposició a la sala Athenea. Lagar va pintar a Girona una sèrie d'olis i aquarel·les que figuren entre els seus paisatges més reeixits. Bégué va modelar almenys un bust d'argila, que mostraria a mitjans de maig de 1915 a Barcelona en una exposició conjunta amb lagar a la sala La Cantonada.

Camí de Sant Daniel. 1915. Celso Lagar

(Ampliar) - Camí de Sant Daniel. 1915. Celso Lagar. Oli sobre tela. 73 x 92 cm

París. Entre el 1915 i 1916, Lagar i Bégueé van fer una estada a París. Lagar hi va fer com a mínim una exposició, i es va intensificar la seva relació d'amistat amb el pintor italià Modigliani.

Retrat de Xavier Montsalvatje. Ca. 1915. Celso Lagar

(Ampliar) - Retrat de Xavier Montsalvatje. Ca. 1915. Celso Lagar. Oli sobre tela.

Nu. Ca. 1915. Celso Lagar

(Ampliar) - Nu. Ca. 1915. Celso Lagar. Tinta sobre paper.

Nu. Ca. 1915. Celso Lagar

(Ampliar) - Nu. Ca. 1915. Celso Lagar. Tinta sobre paper.

Dos nois d'esquena. Ca. 1915. Celso Lagar

(Ampliar) - Dos nois d'esquena. Ca. 1915. Celso Lagar. Llapis sobre paper.

Estudi de retrats. 1915. Celso Lagar

(Ampliar) - Estudi de retrats. 1915. Celso Lagar. Ploma i llapis sobre paper.

1916

Blanes-Barcelona. L'estiu del 1916 Lagar i Bégué, que de tornada de París havien passat per Girona, varen fer estada a Blanes, com proven diverses obres pintades en aquell moment. Lagar també va publicar alguns dibuixos a Revista Nova i, a finals de setembre, va inaugurar una important exposició individual a les Galeries Laietanes de Barcelona. Hi va presentar paisatges, entre ells els pintats a Girona, bodegons i retrats d'un caire constructiu, però també una obra avantguardista, Ensaig de llum per planisme, pertanyent a l'estil planista que ell havia creat. La recepció de l'exposició a la premsa va ser positiva i se'n van reconèixer el talent i la capacitat d'innovació.

Barca de pesca. 1916. Celso Lagar

(Ampliar) - Barca de pesca. 1916. Celso Lagar. Oli sobre tela.

Natura morta amb finestra. Ca. 1916. Celso Lagar

(Ampliar) - Natura morta amb finestra. Ca. 1916. Celso Lagar. Oli sobre tela.

Paisatge de Blanes. 1916. Celso Lagar

(Ampliar) - Paisatge de Blanes. 1916. Celso Lagar. Oli sobre tela.

Paisatge de Blanes. 1916. Celso Lagar

(Ampliar) - Paisatge de Blanes. 1916. Celso Lagar. Oli sobre tela.

Home al prat (El segador). Ca. 1916. Celso Lagar

(Ampliar) - Home al prat (El segador). Ca. 1916. Celso Lagar. Oli sobre tela.

1917

Barcelona. El juny de 1917 Lagar i Bégué tornaven a ser a Barcelona, on ell va exposar de nou a les Galeries Laietanes. A partir d'aquest moment la parella es relacionarà amb els artistes més representatius del reduït context de l'avantguarda catalana: els pintors uruguaians Rafael Barradas i Joaquim Torres-García, i probablement amb Joan Miró; i els poetes i crítics d'art Joan Salvat-Papasseit, Josep M. Junoy i Vicenç Soler de Sojo. En contacte amb els ambients més avantguardistes de l'art català, Lagar va fer un pas endavant per consolidar el seu moviment i, a l'exposició que va celebrar a les Galeries Laietanes l'abril del 1918, la darrera a Catalunya, va dedicar una secció específica al planisme. Bégué també va prendre part en aquesta exposició amb una selecció de dibuixos i escultures animalistes entre les quals es troba la petita escultura en bronze Os.

Esbós per a 'Reclinada'. Ca. 1917. Celso Lagar

(Ampliar) - Esbós per a 'Reclinada'. Ca. 1917. Celso Lagar. Grafit i aquarel·la sobre paper.

Angle del port. 1917. Celso Lagar

(Ampliar) - Angle del port. 1917. Celso Lagar. Oli sobre tela.

Retrat planista. Ca. 1917. Celso Lagar

(Ampliar) - Retrat planista. Ca. 1917. Celso Lagar. Tinta sobre paper.

Os o Cadell d'os. Ca. 1917. Hortense Bégué

(Ampliar) - Os o Cadell d'os. Ca. 1917. Hortense Bégué. Bronze patinat.

El pont - Ciudad Rodrigo. Ca. 1917. Celso Lagar

(Ampliar) - El pont - Ciudad Rodrigo. Ca. 1917. Celso Lagar. Oli sobre tela.

1918

Madrid-Bilbao. La majoria de les obres que Lagar i Bégué van presentar a les Galeries Laietanes es van tornar a veure a l'exposició que van celebrar a l'Ateneo de Madrid, el novembre de 1918.
El setembre de 1918 Lagar va exposar a Bilbao i hi tornaria l'abril del 1919, en la seva darrera exposició en vida a la península ibèrica. Allà hauria pintat Port de Bilbao, síntesi i culminació de la seva etapa més experimental.

Port de Bilbao. Ca. 1918. Celso Lagar

(Ampliar) - Port de Bilbao. Ca. 1918. Celso Lagar. Oli sobre tela.

Les barraques. 1918. Celso Lagar

(Ampliar) - Les barraques. 1918. Celso Lagar. Oli sobre tela.

París. A mitjans de 1919 la parella va tornar definitivament a París. Lagar va deixar enrere el planisme per centrar-se en el paisatge i en el món de les fires ambulants, mentre que Bégué seguiria treballant figures d'animals. El pòsit dels anys catalans s'aniria diluint en l'obra d'ambdós artistes.
Amb tot, van mantenir una activitat artística constant fins a la Segona Guerra Mundial, després de la qual la seva salut va decaure. La mort d'Hortense el 1957 va ser, sens dubte, un punt d'inflexió per a Celso, que poc després va ser ingressat a l'hospital psiquiàtric de Sainte-Anna, tot i que el 1962 va poder tornar a Espanya amb la seva família. Va morir a Sevilla el 1966.

Vista del Sena. 1915-1916. Celso Lagar

(Ampliar) - Vista del Sena. 1915-1916. Celso Lagar. Oli sobre tela.

Detall d'una de les sales de l'exposició

(Ampliar) - Detall d'una de les sales de l'exposició.

Detall d'una de les sales de l'exposició

(Ampliar) - Detall d'una de les sales de l'exposició.

Detall d'una de les sales de l'exposició

(Ampliar) - Detall d'una de les sales de l'exposició.

Detall d'una de les sales de l'exposició

(Ampliar) - Detall d'una de les sales de l'exposició.

Detall d'una de les sales de l'exposició

(Ampliar) - Detall d'una de les sales de l'exposició.

Detall d'una de les sales de l'exposició

(Ampliar) - Detall d'una de les sales de l'exposició.

Detall d'una de les sales de l'exposició

(Ampliar) - Detall d'una de les sales de l'exposició.

Detall d'una de les sales de l'exposició

(Ampliar) - Detall d'una de les sales de l'exposició.

Detall d'una de les sales de l'exposició

(Ampliar) - Detall d'una de les sales de l'exposició.

Pastor en el camp o Sant Daniel. Ca. 1915. Celso Lagar

(Ampliar) - Pastor en el camp o Sant Daniel. Ca. 1915. Celso Lagar. Oli sobre tela..

Camí de Sant Daniel. 1915-1916. Celso Lagar

(Ampliar) - Camí de Sant Daniel. 1915-1916. Celso Lagar. Aquarel·la i tinta sobre paper.

Figura. Ca. 1915. Celso Lagar

(Ampliar) - Figura. Ca. 1915. Celso Lagar. Tinta sobre paper.

Retrat de Xavier Montsalvatje. Ca. 1915. Celso Lagar

(Ampliar) - Retrat de Xavier Montsalvatje. Ca. 1915. Celso Lagar. Tinta sobre paper.

Bust de noia. Ca. 1915. Celso Lagar

(Ampliar) - Bust de noia. Ca. 1915. Celso Lagar. Aquarel·la sobre paper.

Cap. Ca. 1915. Celso Lagar

(Ampliar) - Cap. Ca. 1915. Celso Lagar. Sanguina sobre paper.

Banyistes. 1915-1916. Celso Lagar

(Ampliar) - Banyistes. 1915-1916. Celso Lagar. Tinta sobre paper.

Nu. Ca. 1915. Celso Lagar

(Ampliar) - Nu. Ca. 1915. Celso Lagar. Tinta sobre paper.

Banyistes. 1915-1916. Celso Lagar

(Ampliar) - Banyistes. 1915-1916. Celso Lagar. Aiguada sobre paper.

Nu amb àmfora. Ca. 1915. Celso Lagar

(Ampliar) - Nu amb àmfora. Ca. 1915. Celso Lagar. Tinta i aquarel·la sobre paper.

Nu dempeus. Ca. 1915-1916. Celso Lagar

(Ampliar) - Nu dempeus. Ca. 1915-1916. Celso Lagar. Aquarel·la sobre paper.

Escena en un cafè. Ca. 1915-1916. Celso Lagar

(Ampliar) - Escena en un cafè. Ca. 1915-1916. Celso Lagar. Llapis i aquarel·la sobre paper.

La foire du Trône. 1915-1916. Celso Lagar

(Ampliar) - La foire du Trône. 1915-1916. Celso Lagar. Oli sobre tela.

Cap africà. Ca. 1915-1916. Celso Lagar

(Ampliar) - Cap africà. Ca. 1915-1916. Celso Lagar. Llapis sobre paper.

L'estiu a Blanes. 1916. Celso Lagar

(Ampliar) - L'estiu a Blanes. 1916. Celso Lagar. Oli sobre tela.

Pastoral. Ca. 1916. Celso Lagar

(Ampliar) - Pastoral. Ca. 1916. Celso Lagar. Oli sobre tela.

Personatge cubista. Ca. 1918. Celso Lagar

(Ampliar) - Personatge cubista. Ca. 1918. Celso Lagar. Oli sobre tela.

(Ampliar) - Reflex en forma cònica. 1917-1918. Celso Lagar. Oli sobre tela.

(Ampliar) - Nu. Ca. 1918. Celso Lagar. Oli sobre tela.

(Ampliar) - Bodegó. Ca. 1917-1918. Celso Lagar. Aquarel·la sobre paper.

(Ampliar) - Gerro de flors. Ca. 1917-1918. Celso Lagar. Aquarel·la sobre paper.

Gerro de flors simultanista. Ca. 1917-1918. Celso Lagar

(Ampliar) - Gerro de flors simultanista. Ca. 1917-1918. Celso Lagar. Aquarel·la sobre paper.

Retrat de nena. Ca. 1917. Celso Lagar

(Ampliar) - Retrat de nena. Ca. 1917. Celso Lagar. Oli sobre tela.

Dona davant la finestra. 1917. Celso Lagar

(Ampliar) - Dona davant la finestra. 1917. Celso Lagar. Tinta sobre paper.

Retrat d'home. Ca. 1916. Celso Lagar

(Ampliar) - Retrat d'home. Ca. 1916. Celso Lagar. Tinta sobre paper.

Nu. Ca. 1918. Celso Lagar

(Ampliar) - Nu. Ca. 1918. Celso Lagar. Aquarel·la i guaix paper.

Maternitat. Ca. 1917. Celso Lagar

(Ampliar) - Maternitat. Ca. 1917. Celso Lagar. Tinta sobre paper.


------Tornar-Index

CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice

© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés