La col·lecció Tomàs Mallol. L'origen del Museu del Cinema es troba en l'adquisició, el 28 de gener de 1994, de la Col·lecció Tomàs Mallol d'objectes cinematogràfics i precinematogràfics per part de l'Ajuntament de Girona. El Museu del Cinema va ser inaugurat a Girona al cap de quatre anys, el 8 d'abril de 1998, i és comparable pel que fa a la qualitat de la col·lecció i del projecte expositiu amb els principals museus de cinema d'Europa. Té per objectiu esdevenir un centre de dinamització del món del cinema i dels espectacles visuals, sobre la base d'una programació continuada d'activitats i serveis, adreçats a un públic potencial molt ampli, que en garanteixi el reconeixement local, nacional i internacional. (Ampliar) - Una de les sales del Museu del Cinema. Josep Maria Oliveras. Viquipèdia.
La Col·lecció Tomàs Mallol es compon d'unes vint mil unitats. A banda dels quasi vuit mil objectes, aparells i els seus accessoris precinematogràfics i del cinema dels primers temps, cal destacar prop de deu mil documents amb imatges fixes (fotografies, cartells, gravats, dibuixos i pintures), vuit-cents films de tot tipus i una biblioteca amb més de set-cents llibres i revistes. (Ampliar) - Àmbit 'L'encanteri d'una làmpada'. Llanterna màgica biunial, ca. 1880. Generalitat de Catalunya. Una de les principals característiques de la Col·lecció Tomàs Mallol és el criteri sistemàtic que s'ha seguit a l'hora d'adquirir les peces, deixant de banda qualsevol tendència personal o arbitrària. La idea de fons era recollir tots els elements que configuren la prehistòria del cinema i els seus primers anys d'existència, tots els objectes que expliquen com es representaven les imatges abans del cinema i quin va ser el procés tècnic que va permetre l'invent del cinematògraf el 1895. Per això, i ja des dels seus inicis, Tomàs Mallol va crear, paral·lelament a la col·lecció, una biblioteca especialitzada en precinema, que li va servir per documentar-se a fons sobre els objectes que calia adquirir. (Ampliar) - Àmbit 'Fixant la imatge del món: veure el món per un forat'. Generalitat de Catalunya.
Mallol va seguir quatre línies bàsiques en la formació de la seva col·lecció: (Ampliar) - Àmbit 'La imatge pren moviment'. En primer terme un fenaquistoscopi interactiu. Generalitat de Catalunya.
A part d'aquestes línies, Tomàs Mallol també va estendre les seves adquisicions cap a dues altres igualment interessants, que demostren la popularització de la tècnica del cinema en la societat del segle XX: (Ampliar) - Una de les sales del Museu del Cinema. Josep Maria Oliveras. Viquipèdia. Tomàs Mallol (1923-2013).
Nascut a Sant Pere Pescador, va ser des de sempre un apassionat del cinema. Ja en la seva infantesa, les projeccions ambulants de cinema que arribaven al seu poble li causaren una profunda impressió, que es transformà en passió permanent per tot allò relacionat amb el món cinematogràfic. Sobretot l'interessaven els aspectes tècnics (l'òptica, la il·luminació, l'arrossegament de la pel·lícula...), fins al punt de construir, a l'edat de vuit anys, un primer projector amb el qual entretenia els seus amics i familiars, i que avui es conserva a la col·lecció. (Ampliar) - Àmbit 'La cursa'. En primer terme diversos mutoscopis. Generalitat de Catalunya.
El 1956, Tomàs Mallol realitzà la seva primera pel·lícula com a cineasta amateur, "El pastor de Can Sopa", i una primera i única incursió en el cinema professional com a director de fotografia, en la coproducció italoespanyola "Su propio destino". Abandonà el cinema professional per les dependències i servituds que comportava, que s'allunyaven dels criteris artístics de la pel·lícula, i va decidir continuar com a cineasta amateur i va fundar l'UCA, Unió de Cineastes Amateurs, amb seu a Barcelona. (Ampliar) - Àmbit 'Les eines del cinema', dedicat als aparells dels orígens del cinema. Generalitat de Catalunya.
A mitjan anys seixanta, paral·lelament i com a conseqüència de la seva activitat com a cineasta amateur, aplegà diversos aparells de pas estret, inicialment sense vocació de col·leccionista. Anys més tard, arran de la lectura del llibre "La arqueología del cine", de C.W. Ceram, decidí enfocar la seva col·lecció cap a l'arqueologia del cinema, sense abandonar els aparells de cinema amateur ni els de cinema infantil. Tomàs Mallol començà aleshores una intensa activitat d'estudi i recerca d'objectes que el van portar, al llarg de més de trenta anys, a formar una col·lecció d'objectes i aparells de precinema i dels primers anys del cinema. (Ampliar) - Tomàs Mallol rep la Creu de Sant Jordi de mans del President Jordi Pujo. 2001. Generalitat de Catalunya. L'edifici del Museu.
El Museu del Cinema està ubicat en un edifici de final del segle XIX, conegut amb el nom de Casa de les Aigües perquè havia estat seu de la companyia d'aigües de la ciutat. Aquest edifici està situat entre el carrer del Perill, el carrer de la Sèquia i la plaça de Santa Susanna del Mercadal, un cèntric emplaçament a mig camí entre una de les zones comercials i turístiques més importants de la ciutat (carrer de Santa Clara i rambla de la Llibertat) i un gran espai obert molt freqüentat pels gironins, la plaça de l'1 d'octubre de 2017. |
(Ampliar) - Llanterna màgica de doble objectiu, Butcher & Sons Ltd. Biunial, Gran Bretanya, ca. 1880. Generalitat de Catalunya. (Ampliar) - Placa de vidre de llanterna màgica per a espectacles de fantasmagoria 'Tête de mostre à langue rouge' (ca. 1800-1850). Generalitat de Catalunya. (Ampliar) - Àmbit 'Els germans Lumière'. Projector Cinématographe Lumière (1897). Generalitat de Catalunya. (Ampliar) - Fenaquistoscopi. R.S. Sieberman Lithographe. Le periphanoscope (ca. 1833-50). Generalitat de Catalunya. (Ampliar) - Praxinoscopi de projecció. Émile Reynaud (1882). Generalitat de Catalunya. (Ampliar) - Càmera-projector Lumière (1896). Generalitat de Catalunya. (Ampliar) - Figura per a teatre d'ombres indi. Segle XIX. Generalitat de Catalunya. Portada d’un manual d’instruccions d’úss. Proyector NIC, SA. Cine NIC. Barcelona, 1931-1950. Generalitat de Catalunya. (Ampliar) - Façana del Museu del Cinema. Josep Maria Oliveras. Viquipèdia. (Ampliar) - Projecció a una de les sales del museu. |
CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice |
© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés |