La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

Malgrat la quantitat de reparacions fetes al llarg de la seva existència, des de 1886 amb un projecte pel canvi de paviment, i totes les que varen seguir fins a 1960, el 1973, i degut a un informe emès pels Serveis Tècnics de l'Ajuntament, del 31 de març de 1973, es va tancar el pont defintivament. El document explicava que "Como consecuencia de unos estudios previos a reparaciones proyectadas en el puente de San Agustín, se ha llegado a la conclusión de que se halla en su último período de tiempo".

Col·locació d'una de les bigues del pont. 1973

(Ampliar) - Col·locació d'una de les bigues del pont. 1973. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.

Quan es feien les obres d'estudi de l'estructura i degut a la neteja dels suports, el 28 de juny de 1973 va cedir la part esquerra del pont i va caure al riu Onyar (1), el que va portar a fer el projecte d'un nou pont, en formigó armat, La construcció va ser adjudicada a l'empresa Comella i Pons de Barcelona, amb un pressupost de 832.000 pessetes. Es va obrir al públic a pricipis d'octubre de 1973.

Col·locació de les bigues a la banda esquerra del riu. 1973

(Ampliar) - Col·locació de les bigues a la banda esquerra del riu. 1973. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.

A la informació tècnica de construcció del nou pont es va provar d'anomenar-lo "passera", i amb aquesta denominació l'Ajuntament va aprovar-ne el projecte. La denominació, però, no va quallar, potser pel costum d'anomenar-lo "pont", i les protestes pel canvi es publicaven a la premsa del moment (2).
Si bé la longitud del pont (45,5 m) no canviava gaire, sí que variava l'alçada respecte del nivell mig de l'Onyar, en gairebé un metre ("se reduce en un metro, reducción que no afecta a la capacidad de desagüe, y permite que se eleve en un 50 por ciento", escrivia Victor Gay al diari "Los Sitios de Gerona" el 15/6/1973. L'import total pressupostat inicialment va ser d'1.885.891 pessetes.

Construcció de la superfície de pas. 1973

(Ampliar) - Construcció de la superfície de pas. 1973. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.

Abans de la publicació del projecte, la premsa es feia ressò dela necessitat expressada pels ciutadans d'unes rampes per facilitar l'accés a cotxets de criatura i carrets de compra. La premsa anava més enllà i demanava que també se'n fessin a d'altres ponts: ("Creemos que sería oportuno extender esta medida al de las Pescaderías, que también presenta el mismo inconveniente", deia Victor Gay).
Les Fires de 1973 ja varen veure el pont en funcionament. Les escales i la il·luminació no estaven encara acabades, però ja s'hi podia circular i durant els dies festius es varen aturar les obres. La recepció oficial de l'obra acabada es va fer en el Ple de l'Ajuntament del 4/10/1974.

Treballs de construcció del nou pont. 1973

(Ampliar) - Treballs de construcció del nou pont. 1973. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.

Article del diari 'Los Sitios de Gerona' del 15/6/1973

(Article sencer) - Article del diari 'Los Sitios de Gerona' del 15/6/1973.


Notes

(1) - El diari "Los Sitios de Gerona" del 18/6/1973 publicava que "Ayer, bajó, o hicieron bajar, la mitad del puente de San Agustín... Exactament el del lado izquierdo, siguiendo el cauce del río. Se desoldó de arriba y cayó como animal prehistórico. Pasando por el otro puente, el de las Pescaderias, tenias que explicar que la posición del medio puente, con el morro en el suelo, era buscado, y que no se debía a un accidente". [Tornar al text]

(2) - Victor Gay publicava al diari "Los Sitios de Gerona" del 15/6/1973 que "Nos resistimos a llamarle pasarela, tal vez por la vieja costumbre de llamarle puente, aunque como se aclaró, precisamente en el Pleno, debe llamarse pasarela, por ser únicamente para el cruce de peatones, mientras que el puente es para vehículos". [Tornar al text]


Bibliografia general

- "Els ponts de ferro de Girona". Francesc Xavier Bosch. 1982. Col·legi d'Aparelladors - Ajuntament de Girona. ISBN 84-600-42499.
- "Girona: rius, ponts, aiguats". Ramon Alberch, Pere Freixas, Emili Massanas, Joan Miró, 1982. Ajuntament de Girona.
- "Les inundacions a Girona". Anna Ribas Palom, 2007. Ajuntament de Girona i Institut d'Estudis Gironins.


• El pont de Sant Agustí - Article històric de la construcció dels ponts que comunicaven l'Argenteria i la plaça de la Independència.

Treballs de construcció del nou pont. 1973

(Ampliar) - Treballs de construcció del nou pont. Descàrrega de les bigues. 1973. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.

Treballs de construcció del nou pont. 1973

(Ampliar) - Treballs de construcció del nou pont. Descàrrega de les bigues. 1973. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.

Treballs de construcció del nou pont. 1973

(Ampliar) - Treballs de construcció del nou pont. Transport de les bigues. 1973. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.

Treballs de construcció del nou pont. 1973

(Ampliar) - Treballs de construcció del nou pont. 1973. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.

Treballs de construcció del nou pont. 1973

(Ampliar) - Treballs de construcció del nou pont. Preparació de la superfície. 1973. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.

Preparació de les noves escales cap a l'Argenteria. 1973

(Ampliar) - Preparació de les noves escales cap a l'Argenteria. 1973. Autor desconegut. CRDI - Ajuntament de Girona.


Back - Index

CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice

Creat: 22/10/2026