Santa Úrsula. Joan de Borgonya. 1525. Pintura sobre fusta. Església de les Olives. El Pla de l'Estany - (Ampliar) Marededéu i Nen amb un àngel. Jan Massys. Primera meitat segle XVI. Tremp i oli sobre fusta - (Ampliar) Anunciació a Zacaries. Naixement de Sant Joan Baptista. Pere Mates. 1536. Retaule de Sant Joan Baptista. Oli sobre fusta - (Ampliar) Retaule de Sant Sebastià. Josep Tramulles. 1652-1679. Relleu policromat. Capella de l'antic Hospital de Santa Caterina - (Ampliar). Article. Crucifixió. Joan de Borgonya. Ca. 1525. Pintura sobre fusta - (Ampliar) Retaule. Pere Mates. Detall. Primera meitat segle XVI. Església parroquial de Segueró, La Garrotxa - (Ampliar) Retaule. Pere Mates. Detall. Primera meitat segle XVI. Església parroquial de Segueró, La Garrotxa - (Ampliar) Salvador Mundi. Seguidor del taller de Rogier Van der Weiden. Ca. 1460. Tremp i oli sobre fusta - (Ampliar) Retaule. Pere Mates. Detall. Primera meitat segle XVI. Església parroquial de Segueró, La Garrotxa - (Ampliar) Retaule. Pere Mates. Primera meitat segle XVI. Església parroquial de Segueró, La Garrotxa - (Ampliar) Retaule dels Misteris del Rosari. Joan Sanxes Galindo. 1550-1600. Oli sobre fusta. Església parroquial d'Amer, La Selva - (Ampliar) Virtuts cardinals: la justícia, la prudència i la temprança. 1500-1550. Alabastre - (Ampliar) |
Museu d'Art de Girona El segle XVI. La pintura gironina del segle XVI està representada en bona part per artistes estrangers que incorporaven elements renaixentistes al gòtic flamenc. Un clar exemple d’aquest fet el trobem en el retaule de Sant Feliu de Girona, iniciat l’any 1504 i acabat el 1520. Van participar en la seva elaboració pintors com Perris de Fontaines, procedent França, i Joan de Borgonya, originari d’Alemanya, que van aportar noves formes de representació, pròpies dels corrents més avançats del moment. Altres exemples d’aquesta tendència són el Retaule de la Verge amb el nen i un àngel atribuït al pintor d’origen flamenc Jan Massys, o la Taula de Santa Úrsula del ja esmentat Joan de Borgonya. Pare Etern. Timpà. Ca. 1500-1550. Alabastre - (Ampliar) Per la seva banda, les estampes i els gravats van ajudar a difondre nous models de representació que aviat es van plasmar en la pintura catalana. Sota la influència d’aquestes noves formes es forja l’art de Pere Mates, pintor procedent de Girona i un dels més importants i prolífics de la seva època, del qual s’exposen diversos retaules provinents majoritàriament d’esglésies parroquials de la diòcesi, en el que és el conjunt més important de l’autor conservat a Catalunya. A part del fons pictòric destaquen altres elements, principalment escultòrics, com un Exvot de Carles V, obra exquisida de tècnica mixta, combinant la talla de la fusta i l’orfebreria. Proclamació de Zacaries del nom del seu fill. Incineració dels ossos de Sant Joan Baptista. Pere Mates. 1536. Oli sobre fusta. Retaule de Sant Joan Baptista - (Ampliar) Peces clau. Retaule de la Mare de Déu amb el Nen i un àngel.
És una pintura sobre taula atribuïda a Jan Massys. Obra segurament forana les raons per les quals es troba avui a Catalunya i el camí que va seguir fins a arribar al museu, són encara desconeguts. Anunciació a Zacaries. Naixement de Sant Joan Baptista. Pere Mates. 1536. Retaule de Sant Joan Baptista. Detall. Oli sobre fusta - (Ampliar). Obra sencera Pere Mates (Ca. 1490-1558).
Pintor renaixentista català actiu a Girona, Besalú i la Garrotxa, està documentat a Girona l'any 1512. Es creu que degué néixer en la dècada del 1490, membre més destacat d'una ramificada nissaga d'artistes originària de Sant Feliu de Guíxols, el que documentalment no s'ha pogut comprovar directament, tot i que tant la seva mare com els seus germans consten en diferents documents d'aquesta vila. Se sap que el 1535 va casar-se amb Anna Mir, filla de Besalú d'un beneficiat de la Seu de Girona, amb qui tingué tretze fills, la majoria dels quals moriren en néixer. Segons la documentació, vivia al carrer de les Ballesteries, prop de la plaça de Sant Feliu, a Girona on va morir el 22 d'octubre de 1558. Una de les sales amb obres del segle XVI - (Ampliar).
Tant la persona de Pere Mates com la seva obra han anat essent identificats de manera lenta i progressiva gràcies a l'estudi de diferents fonts documentals. Fins fa poc anys es desconeixia la seva personalitat, i el conjunt de la seva obra, catalogada pel restaurador Sutrá (1956-1957) s'atribuïa a un pintor anònim, que Post (1958) batejà amb el nom de “Monogramista català”, pel fet de signar-ne algunes amb un monograma format per les lletres MTAS. Amb aquest fet, Pere Mates ja ens demostra la novetat de la seva obra i la seva actitud personal envers la seva professió. Pilastres de retaule. Ca. 1500-1550. Alabastre - (Ampliar). Peces clau. Taula de Santa Úrsula.
És una pintura a l'oli i tremp sobre taula obra de Joan de Borgonya de 1520, i procedeix de l'església de Santa Maria de les Olives, prop de Sant Esteve de Guialbes, al Pla de l'Estany. Exvot de Carles V. Segle XVI. Penjoll d'or, plata, ivori i argent. Viquipèdia - (Ampliar). Peces clau. Exvot de Carles V.
És un penjoll d'orfebreria en forma de mà realitzat amb or, plata, ivori i esmalt. Segons la tradició oral, va ser una ofrena de l'emperador Carles V a la Mare de Déu de Castelló d'Empúries l'any 1533. Una de les sales amb obres del segle XVI - (Ampliar). Peces clau. El retaule de Segueró, de Pere Mates.
Prové de l'església parroquial de Santa Maria de Segueró, al municipi de Beuda. Del seu conjunt, ens ha arribat vuit taules dedicades a escenes de la vida de la Mare de Déu, quatre figures d'apòstols, una taula de la Creació i una del Judici Final. Es tenen notícies que l'any 1908 el retaule ja era desmuntat, tot i que es conserven encara les dotze figures dels apòstols i una taula amb un Calvari (Monsalvatje, 1908). L'obra no és documentada, però el seu autor, Pere Mates va signar amb el seu monograma –MTS- l'escut d'un dels soldats de la Resurrecció, i la pica que duu sant Tomàs apòstol.
|
Sant Esteve. Pere Gascó. Primera meitat segle XVI. Pintura sobre fusta. Priorat de Sant Joan les Fonts, La Garrotxa - (Ampliar) Mare de Déu amb el Nen. Primera meitat segle XVI. Tremp i oli sobre fusta. Escola catalana - (Ampliar) Crucifixió. Pere Gascó. Primera meitat segle XVI. Pintura sobre fusta. Priorat de Sant Joan les Fonts, La Garrotxa - (Ampliar) Canonització de Sant Esteve i Sant Vicenç. Pere Gascó. Primera meitat segle XVI. Pintura sobre fusta. Sant Esteve d'en Bas, La Garrotxa - (Ampliar) Sant Iscle i Santa Victòria. Francesc Espinosa, Pere Mates. 1527-1528. Pintura sobre fusta. Església de Millars, Gironès - (Ampliar) Sant Pere. Pere Mates. Primera meitat segle XVI. Oli sobre fusta - (Ampliar) Sant Pau. Pere Mates. Primera meitat segle XVI. Oli sobre fusta - (Ampliar) Retaule. Pere Mates. Detall. Primera meitat segle XVI. Església parroquial de Segueró, La Garrotxa - (Ampliar) Retaule de Sant Pere. Pere Mates. Primera meitat segle XVI. Església parroquial de Montagut, La Garrotxa - (Ampliar) Retaule de Sant Pere. Detall. Pere Mates. Primera meitat segle XVI. Església parroquial de Montagut, La Garrotxa - (Ampliar) Retaule. Pere Mates. Detall. Primera meitat segle XVI. Església parroquial de Segueró, La Garrotxa - (Ampliar) |
CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice | © Pedres de Girona |