Del 22 de novembre de 2019 fins el 19 d'abril de 2020, prorrogada fins el 8 de novembre, el Museu d'Art de Girona presenta l'exposició "Falsos verdaders. L'art de l'engany", una mostra en què es poden veure algunes obres d'art falsificades i conèixer els casos d'alguns dels grans falsificadors de la història de l'art. (Ampliar) - Decoració en un carruatges de 1927.També es poden repassar les tècniques científiques i les anàlisis que se segueixen per descobrir si una obra és verdadera o no. Es posen les obres falses al costat de les autèntiques per fer-ne una comparativa detallada, la majoria de vegades només detectable pels experts. L'exposició dedica un espai a conèixer altres obres falsificades i també els seus autors, alguns dels més coneguts, com Elmyr de Hory (Budapest, 1906 - Eivissa, 1976), famós pintor i falsificador que al llarg de la seva vida va vendre més de mil falsificacions en què va recrear, entre altres, l'estil de Picasso, Degas i Braque. (Ampliar) - 'Homenatge a Braque'. Elmyr de Hory. Segle XX. Oli sobre tela. Es Baluard Museu d'Art Modern i Contemporani de Palma.
Va viure una vida de pel·lícula relacionat amb la jet-set eivissenca. Era un personatge enigmàtic fins al punt que darrerament s'ha posat en dubte que ell fos realment el falsificador de les obres que venia. Algunes fonts alimenten la teoria que tenia un negre que pintava per a ell mentre que Elmyr de Hory era un expert en falsificació de firmes i documents. (Ampliar) - 'Natura morta amb fruita', a la manera de Pierre Bonnard. Autor desconegut. Segle XX. Oli sobre fusta. Museu d'Art de Sabadell.
Un altre falsificador conegut internacionalment i que es pot veure a l'exposició és Eric Hebborn (Londres, 1934-1996). Wolfgang Beltracchi (Höxter, Alemanya, 1951), va ser condemnat l'octubre del 2011 en un dels processos de falsificació d'art més grans d'Alemanya des del final de la Segona Guerra Mundial. Li van caure sis anys de presó per frau professional organitzat. Durant anys havia pintat a l'estil de Max Ernst, Heinrich Campendonk i Max Pechstein, entre d'altres. Els guanys fraudulents es calcula que van ser al voltant dels 20-50 milions d'euros. (Ampliar) - A la manera de Degas. Elmyr de Hory. Segle XX. Oli sobre tela. Col·lecció Museu d'Art Contemporani d'Eivissa.(Ampliar) - 'Jardí', a la manera de Santiago Rusiñol. Autor desconegut. Oli sobre tela. Museu d'Art de Girona.[Comparacions]---[Més imatges]--- -- |
(Ampliar) - Sant bisbe. Taller dels germans Carles i Sebastià Junyer Vidal. Primer terç del segle XX. Tremp sobre fusta. Atribuït a Lluís Borrassà, va ser adquirit a subhasta pel Ministeri de Cultura el 1983 i dipositat al MNAC.
(Ampliar) - 'A la manera de Picasso'. Elmyr de Hory. Segle XX. Oli sobre tela. Col·lecció Museu d'Art Contemporani d'Eivissa.
(Ampliar) - Madonnina. Autor desconegut (falsament atribuït a Matteo di Giovanni). S.d. Tremp sobre taula. Adquirida a Roma el 1913. Arribada a Montserrat, l'abat Marcet l'oferí a la Sra. Amatller, qui havent consultat Mn. Josep Gudiol, la va refusar. J. Soler i Palet tampoc l'acceptà. L'abat la va tornar a Roma al marxant Giuseppe Gonnella, segurament l'autor de la falsificació, qui no va passar a recollir-la i quedà en propietat del monestir. Uns prestigiosos historiadors d'art italians van assegurar que l'autor havia de ser Matteo di Giovanni, i així va figurar una vintena d'anys, fins que Liliana Barroero assegurà que era una falsificació.
(Ampliar) - 'Retrat de senyora amb barret', a la manera de Ramon Casas. Autor desconegut. 1912. Pastel i carbó sobre paper. Museu de Valls.
(Ampliar) - 'Jardí', a la manera de Santiago Rusiñol. Autor desconegut. Oli sobre tela. Museu d'Art de Sabadell.
|
CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice |
© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés |